Uusia tuulia

03.12.2019 15:37
Satakunnan piirin logo

SML:n Satakunnan piirin tiedote               7.1.2020

Vuosi on vaihtunut ja toiminta jatkuu taas pienen hengähdyksen jälkeen. Satakunnan piiri järjestää tavalliseen tapaan aktiivisesti suosittuja koulutustilaisuuksia: 16.1. on riistankäsittelykurssi Merikarvialla ja 30.1 riistaruokakurssi Kankaanpäässä.

Toimikuntien toivon aloittavan aktiivisesti toimintansa ja ideoimaan monipuolista toimintaa piirin alueen jäsenille. Seurojen kannattaa hakea ansiomerkkejä ja huomionosoituksiaan jäsenilleen ajoissa piiriltä. Huomatkaa myös uudet kilpailut ja nuorisotyöavustusten hakuajat.

Jäsenrekisteri tulee muuttumaan ja siihen liittyviä koulutuksia on tulossa runsaasti. Kuitenkin jo nyt voi tarkastella rekisterin tietoja, onko ne ajantasalla. Onko jäsenten syntymäajat, henkilöryhmät ja kaudet oikein, onko seuran yhteyshenkilöt laskutusosassa oikein, eli työtä on vielä vanhan rekisterin päivittämisessäkin. Tiedot saadaan siirrettyä hyvin uuteen rekisteriin, kun ne on hyvin kirjattu.

Allekirjoittanut toivoo hyvää ja aktiivista sekä yhteistyökykyistä, molempiin suuntiin toimivaa yhteistyötä piirin sisällä sekä myös liiton kanssa vuonna 2020!

terveisin toiminnanjohtaja Helena Manninen

SML:n Satakunnan piirin tiedote                2.12.2019

Vuosi alkaa olla lopuillaan ja uudet tuulet puhaltavat.

Metsästäjäliitossa samoin kuin Satakunnan piirissä on tapahtunut vuoden aikana paljon.

Metsästäjäliiton toiminnanjohtaja Heli Siitari irtisanoutui tehtävästään ja  jättää sen  tammikuun lopussa 2020. Uuden toiminnanjohtajan haku on jo käynnistynyt nopealla aikataululla.

Piirin puheenjohtaja Timo Lähdekorpi irtisanoutui piirin puheenjohtajan tehtävästä 1.11. 2019 alkaen. Uutena  vt. puheenjohtajana Timo Mäkelä luotsaa  piiriä vuosikokoukseen 2020 asti. Vt varapuheenjohtajana toimii Jouko Rantanen. Vuosikokous pidetään Kankaanpäässä 21.3.2020.

Piirihallitus päätti 24.11. kokouksessaan Riistakamerakuva kilpailun voittajat. Kuvia tuli yli 60 kilpailuun, josta Koulutus- ja riistanhoitotoimikunta oli valinnut 10 parasta. Kaikki kuvat olivat erinomaisia ja valinta niiden paremmuudesta oli haastava tehtävä. Voittajaksi selviytyi Jani Halmela / kauriita ja jänis ruokinnalla, toiseksi tuli Anniina Räsänen / sorsia ruokinnalla ja kolmanneksi Teemu Uusimaa / kurkia ruokinnalla. Jokainen voittaja sai 50 € lahjakortin Eräkonttiin. Kuvat tulevat näkyviin piirin uusille sivuille myöhemmin tässä kuussa.

Nuorisotoimikunta on ryhtynyt marraskuussa ripeästi toimintaan ja suunnittelee kovasti jo ensi vuotta. Opetusministeriön nuorisotyön avustuksella hankitaan piirille kaksi lasten ja nuorten jousiammuntaan soveltuvaa varustepakettia opetuskäyttöön. Näillä harjoitellaan tulevilla leireillä ja tapahtumissa. Ensi vuonna on tarkoitus järjestää parikin metsästysleiriä piirin alueella. Näistä lisää myöhemmin.

Koulutus- ja riistanhoitotoimikunta on suunnitellut ensi vuoden koulutuskalenteria ja vuosi näyttää todella mielenkiintoiselta. Uutena koulutusaiheena on mm. hylkeenmetsästys, nylky ja nahan käsittely.

Liiton ja kaikkien 16 piirin uudet kotisivut ovat olleet työn alla jo jonkin aikaa ja niin Satakunnan piirinkin sivu aukeaa muiden mukana todennäköisesti 17.12. Sivuja muokataan toiveiden mukaan, mutta yleisilme ja pohja on kaikilla sama. Sivuilta löytyy paljon uutta ja myös historiaa eli vanhaa tietoa, tuloksia yms.

Uusia kilpailuja on tulossa piirin jäsenille ja seuroille. Pienpetokilpailussa on nyt myös nuorisosarja, alle 18v. Muista kilpailuista lisää myös myöhemmin.

Logot ja yleisilme liitossa on uudistunut ja suuria suunnitelmia on tulevaisuuteen tehty. Liitto täyttää v.2021 100 vuotta ja se tulee näkymään todella näyttävästi. Metsästäjien ei tarvitse ujostella eikä nöyristellä vaan rohkeasti tuomme julki upeaa suomalaista metsästyskulttuuria, johon kuuluu mm. aktiivinen seuratoiminta, riistanhoito ja koirametsästys. Teemme erittäin hyvää työtä riistakantojen vastuullisella säätelyllä ja olemme oman alamme asiantuntijoita. Juhlavuosi tulee olemaan monipuolinen ja hieno vuosi kaikille, erityisesti meille metsästäjille.

Hyvää joulunodotusta kaikille !

Toiminnanjohtaja Helena Manninen